A Consent mode, vagyis beleegyezési mód egy olyan adatvédelmi beállítás, amely a webhelyek és alkalmazások üzemeltetői számára lehetővé teszi az adatgyűjtést és az adatok felhasználását, de a felhasználók hozzájárulásainak megfelelő, szabályozott módon.
Bár eddig is voltak törekvések a felhasználói adatok védelmére, idén tavasszal új fejezet nyílik a GDPR és adatvédelmi folyamatok terén: A Google kötelezővé teszi a Consent mode v2 használatát, minden szolgáltatásait használó webhely számára. Ezzel jelentős változások várhatóak a Google Ads, Google Analytics működésében és a Meta hirdetési folyamataiban is. Nézzük a részleteket!
A Google Consent Mode és a GDPR
A változás gyökere egészen 2018-ra vezethető vissza: a GDPR bevezetésével elindult egy komoly törekvés a felhasználók adatvédelme érdekében, több-kevesebb gyakorlati sikerrel. A Consent mode v2 bevezetésével az EU lényegében biztosítani akarja, hogy a felhasználói adatok marketing célokra való felhasználása a GDPR szabályainak megfelelően történjen. A digitális piacokról szóló törvényeknek a Google mellett az Amazon, Apple, ByteDance, Meta és Microsoft is köteles megfelelni.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
Ameddig a látogató nem fogadja el a webhelyen található cookiekat (címkéket, sütiket), addig azok blokkolva maradnak és meghiúsul az adatgyűjtés, a személyre szabott hirdetés, vagy az adatok elérhetővé tétele harmadik fél számára (amely általában a Google Analytics).
Ez már rövid távon is megfigyelhető változásokat fog eredményezni a PPC kampányok hatékonyságában.
- A remarketing célközönség visszaeshet vagy eltűnhet,
- a Google Ads által használt adatok minősége is romlik,
- kevesebb eséllyel jutnak el a hirdetések az optimális célközönséghez.
Vigasztalásul szolgálhat azonban, hogy az összesített információk sok segítséggel szolgálhatnak a teljesítmény mérésnél és a Google is igyekszik majd helyreállítani az elveszett, kincset érő adatokat.
Basic VS Advanced
Kétféle megoldás létezik a Google Consent beállítására, a Basic és az Advanced verzió. Míg az első beállítása lényegesen egyszerűbb, a második több anonimizált adatot enged át a Google irányába, ezzel pedig támogatja az algoritmust és a hatékonyságot is.
Alapvetően azt tanácsoljuk, hogy ha még nem rendelkezel GTM-mel, alacsonyabb forgalmú az oldalad és havi maximum 80 vásárlási konverzióval rendelkezel, akkor válaszd a Basic módot. Különösen akkor, ha nincsen anyagi és jogi erőforrásod az Advanced beállítására.
Hogyan tudod beállítani?
A wordpress alapú weboldalaknál a legjobb megoldás, ha kulcsrakész beállítást használsz. Fontos, hogy rendelkezz egy Consent Management Platformmal (CMP), ami elvégzi a szükséges beállításokat. Ha még nem rendelkezel ilyennel, ezen a linken találod a Google hivatalos CMP Partnereit.
Ha viszont kész CMS rendszert használsz, a fejlesztők valószínűleg már elvégezték a szükséges fejlesztéseket.
A lényeg, hogy:
- Rendelkezz beállított GTM fiókkal,
- használj valamilyen CMP megoldást,
- a kettőt szinkronizáltan működtesd,
- és győződj meg róla, hogy bekapcsoltad a Consent Mode-ot.
Reméljük, hogy hasznosnak találtad cikkünket és fontos információkkal gazdagodtál az adatvédelem világából. Ne feledd: márciustól indul a szigorítás!
Források:
- https://ecomexpert.hu/mi-az-a-google-consent-mode-es-hogyan-allitsd-be/#h-google-consent-mode-v2-beallitasa
- https://exactmatch.hu/fontos-tudnivalok-es-valtozasok-a-consent-mode-beallitassal-kapcsolatban/
- https://www.digitalhungary.hu/marketing/Jelentos-valtozasokat-hoz-a-Google-uj-frissitese/23679/
- https://jabjab.hu/analytics/kotelezove-valik-a-google-consent-mode-mi-is-ez-miert-es-mi-tortenik.html