Ide hallgass: 2024-ben is a podcasté a főszerep!

Ide hallgass: 2024-ben is a podcasté a főszerep!

~4 perc

Az elmúlt évek slágere tovább erősödik – a podcast illetve vodcast műfaj 2024-ben is dübörögni fog. Miért? Mert 2023 végén 464,7 millió podcast-hallgató volt világszerte, a 2024-es év végére ez a szám 504,9 millió lesz! Ha egészen eddig vártál, és csak pedzegetted, hogy elindítsd üzleti podcast csatornád, akkor eljött az ideje. A podcast marketing színtér napról-napra versenyképesebbé válik, ugyanis egyre több nagyvállalat hirdet ezeken a csatornákon.

A hallgatók száma egyre csak nő

Az elmúlt években a podcastek az egyik legnépszerűbb szórakoztató és információmegosztó platformmá, forrássá váltak, közösségi és interaktív jellegük vonzó a hallgatók számára. Talán nem meglepő, hogy a leggyorsabban növekvő hallgatói csoport demográfiai szempontból a Z generáció, ugyanis 2023 első felében az ebbe a korosztályba tartozó hallgatók száma 58%-kal nőtt a Spotify felmérése szerint.

Alacsony költség, magas hatékonyság

Bár a podcast-reklámok jelenleg mindössze a marketingköltségvetések szerény 3,7%-át teszik ki, érdemes megfigyelni, hogy ez a költés 2019 és 2023 között megduplázódott, és még mindig szárnyal tovább. Ebben a dinamikusan változó színtérben a Spotify és más streaming platformok aktív szerepvállalása tovább turbózza a podcast-reklámok hatékonyságát, teret adva a márkáknak, hogy még hatékonyabban juttassák el üzeneteiket a hallgatókhoz. Az alacsony költség, magas hatékonyság kombinációja teszi a podcast-reklámokat az élvonalba tartozó marketingeszközökké, amelyekre a márkáknak érdemes fókuszálni.

A hirdetéseket kimondottan kedvelik

A podcast-rajongókat, a hallgatási szokásaikból láthatóan foglalkoztatják az aktuális események, érdeklődnek az önfejlesztés iránt, és nyitottak az új élményekre. Ezek a jellemzők magasabb vásárlóerővel és vásárlási szándékkal, valamint a prémium audiotartalmakra, például előfizetésekre és árucikkekre való költési hajlandósággal párosulhatnak. A Statista adatai alapján a hallgatók többsége lelkes a podcast hirdetésekkel kapcsolatban – ez azt jelenti, hogy a hallgatók hajlandók a kedvenc podcastjaikban hirdetett terméket/szolgáltatást megvenni. Vannak, akik relevánsként, szórakoztatóként, elgondolkodtatóként illetve könnyen megjegyezhetőként jellemzik ezeket a reklámokat.

Természetesen itt is fontos a mértékletesség, ugyanis a hallgatók figyelmének és türelmének is van határa: általában 3 reklámot tartanak elfogadhatónak egy 30 perces epizódban, míg egy 60 perces epizódban már csak 4 reklámot. Ezért tehát óvatosan kell manőverezni, hogy a hallgatói élményt semmiképp se rontsuk el!

A nyerő formátum: videós podcast, azaz vodcast

A videós podcastek (=vodcastek) felpezsdítik az audio podcastek világát, és egyre inkább úgy tűnik, hogy hamarosan a vodcast lesz az alapértelmezett, elvárt forma. Ahogy a podcast-hallgatás egyre népszerűbbé válik, a vodcastok új dimenziót nyitnak a tartalomfogyasztásban, a felhasználók pedig előnyben részesítik az audiovizuális élményt a kizárólag audio podcastokkal szemben.

A videós podcastek nemcsak az elérést növelik, de lehetővé teszik a tartalmak szélesebb körű megjelenését is, túlmutatva az Apple, Soundcloud vagy Spotify platformokon. A videós tartalmak terjesztése a social médiában lehetőséget kínál a videós tartalmak terjesztésére, így növelve a márkák és podcast csatornák láthatóságát. Mindezek mellett a vodcastek emelik az emlékezés fokát és az elkötelezettség szintjét, hiszen a hallgatók szeretik látni a házigazdák és vendégek arckifejezéseit, reakcióit, ami egy személyesebb kapcsolatot teremt a közönséggel.

A videós podcastok tehát további dimenziót adnak a tartalmaknak, növelik az elkötelezettséget és teret nyitnak az egyes anyagok újra felhasználásához – erről egy másik blogcikkünkben olvashatsz.

podcast statisztikaMiért éri meg létrehoznod saját podcast csatornád?

A podcast a márkák számára nem csupán átmeneti trend, hanem egy hatékony eszköz a brandépítésben. A hallgatók könnyedén befogadják, sőt – ahogy fentebb is írtuk – nem bánják a podcastokban elhangzó kreatív, releváns hirdetéseket. Egy podcast csatorna segítségével egy olyan lojális közösséget teremthetnek a márkák, amely nemcsak elkötelezett a márkával szemben, de szívesen veszi meg annak termékeit, szolgáltatásait. Ez a kétirányú kapcsolat kiemeli a podcastet nem csupán reklámplatformként, hanem értékes interaktív fórumként a márkák és fogyasztóik között.

Szeretnék saját podcastet – de hol, és hogyan?

Egy podcast indítása, szerkesztése, legyártása és az utómunka, majd végül a terjesztése cseppet sem könnyű feladat. Amennyiben szükséged van segítségre az ötleteléstől a szerkesztésen át a felvételig és az utómunkáig, majd a promotálásban, csapatunk és podcast stúdiónk tárt karokkal vár. Itt az ideje, hogy a papíron nyugvó ötleteidtől végre hangos legyen az online tér – legyen a 2024-es év a Te podcastod éve!

Nézd meg stúdiónkat!

Forrás