Ez most komoly?! – Félresikerült marketing kampányok

Ez most komoly?! – Félresikerült marketing kampányok

~5 perc

Az évek során számos olyan emlékezetes marketing kampány készült, melyek nem éppen azt a hatást váltották ki a közönségből, amire a megalkotói számítottak. Blogcikkünkben bemutatunk párat, hogy Neked már ne kelljen elkövetned ezeket a hibákat!

Kraft: Send noods

Feltehetően Te is hallottál már az egyik legnagyobb globális élelmiszer- és italgyártó vállalatról, a Kraftról.  Legalábbis az alábbi kampányukról biztosan!

2020. októberében a Nemzetközi Tészta Világnapja alkalmából a vállalat ingyenes mac ’n’ cheese tésztákkal szeretett volna kedveskedni azoknak az embereknek, akiket a világjárvány otthonukba kényszerített, ezzel megnehezítve a szeretteikkel való kapcsolattartást. 

A promóció lényege az volt, hogy barátainkat és családtagjainkat érintkezésmentesen meglepjük egy csomag makarónival. Mindehhez csak egy űrlapot kellett kitölteni a cég weboldalán, vagy Twitter oldalukon jelentkezni a lehetőségre.

Nem érted, hol van itt a gond? 

A kampány a „Send noods” vagyis a „Küldj tésztát” szlogent kapta, ami önmagában még nem félreérthető. A grafikai megvalósítás azonban már egyértelművé tette, hogy a „noods” és „nudes” szavak hasonlósága nem véletlen egybeesés a kampány szempontjából. A promóciós képeken egy tál makaróni látható kipixelezve, a kampányszöveg pedig arra buzdít, hogy küldjenek tésztát – vagyis „noods”-ot – ismerőseiknek, hogy komfort érzetük legyen a pandémia idején. 

A legtöbb szülő azonban nem találta olyan szórakoztatónak az üzenetet. Teljes felháborodást mutattak, amiért gyerekeik elé szexuális tartalmat vetít a vállalat. Létrehoztak a kampány ellen egy #SaveTheChildren mozgalmat, melynek hatására a Kraft egy Instagram történet keretében bejelentette, hogy minden platformjukról törlik a promóciós képeket. 

jól sikerült marketing kampány
Forrás: https://twitter.com/DramaSpoiler/status/1313530022121156609

Mi volt a probléma?

A Kraft nem vette figyelembe, hogy célközönségük nagyrészt gyerekekből áll, akiket teljesen más nyelvezettel és üzenettel kell megcélozni, mint a felnőtt korosztályt. Egy sikeres marketing kampány elkészítésekor minden esetben figyelembe kell ezeket venni. Legfontosabb szempontok, hogy kik a fogyasztóink és mik a preferenciáik, s ez alapján gyártani tartalmat és reklámszöveget számukra.

Airbnb: Floating World marketing email

Mint tudhatjuk, egy marketing kampány elengedhetetlen része a szelektált célközönségnek szóló, aktuális és érdekes információkat tartalmazó e-mail marketing kampány. 

Ezt az Airbnb is így gondolta, éppen ezért 2017 augusztusában egy „Floating World”, vagyis lebegő világ témájú reklám e-mailt küldött a felhasználóinak. Ebben az e-mailben népszerűsíteni szerette volna a világszerte elérhető vízi házait, otthonait. A kampány elemei között szerepel például a „Maradjon a víz felett”, az „Élje át a vízi életet ezekkel az úszó otthonokkal” és az „Úszó otthonok, vízeséscsúszdák, és további okok az utazásra” reklámszövegek, vizuális elemként pedig egy vízen úszó házat láthatunk. 

Hogy mi történt még aznap, augusztus 28-án?

A világtörténelem egyik legnagyobb kárt maga mögött hagyó hurrikánja, a Harvey aznap elérte a texasi Houstont. Árvíz alá került a város, ezzel elöntve számos házat, autót, üzemet. 

A szállásfoglaló oldal reklámja így nem részesült olyan sikerben, mint várták. Óriás felháborodást keltett az emberek között az, hogy – véleményük szerint – viccet csinálnak egy ilyen komoly helyzetből. 

Forrás: https://qz.com/1064387/airbnb-sent-a-floating-world-marketing-email-in-the-middle-of-hurricane-harvey/

Az Airbnb jól kezelte a bukást, elnézést kértek az érzéketlen időzítésért, és tevékenységükbe beépítették a katasztrófaelhárítási programjukat. Ennek keretében bármilyen természeti és más katasztrófák esetén összekapcsolják egymással azokat az embereket, akik elvesztették otthonukat olyanokkal, akik szállást tudnak nyújtani nekik erre az időszakra. A társaság a segítségért cserébe pedig lemond a szolgáltatási díjakról.  

Mi volt a probléma?

A marketing kampány során az érdekes tartalom, a tetszetős grafikai elemek és – mint fentebb láthattuk – a jól kiválasztott célcsoport mellett érdemes megtervezni, mikorra időzítsük hirdetésünket. A nem megfelelő időzítés könnyen kudarcba fullaszthatja a kampány sikerességét. 

H&M — Coolest Monkey in the Jungle

A 2018-as év legnagyobb reklámbotránya címet kétségkívül a H&M nyerte meg egy figyelmetlenül – vagy szándékosan? – beállított termékfotóval. A vállalat egy kapucnis pulóvert jelenített meg a weboldalán, melyen a „Coolest Monkey in the Jungle”, vagyis a „Legmenőbb majom a dzsungelben” felirat látható. 

A közfelháborodást az okozta, hogy a pulcsit egy néger kisfiúval reklámozták, emiatt pedig rasszista botránnyá alakult az ügy. Habár a fiú szülei nem találták támadónak ezt a lépést, a H&M számára óriási veszteséget jelentett a kampány, rengetegen elfordultak a márkától. Többek között a The Weekend Twitteren kijelentette, hogy „mélyen megsértődött, és többé nem fog együttműködni a H&M-el”.

Forrás: https://www.insider.com/hm-coolest-monkey-sweatshirt-apology-reactions-2018-1

Mi volt a probléma? 

Manapság egyre többek szívügye harcolni a diszkrimináció, illetve bármilyen nemi vagy faji megkülönböztetés ellen.
Éppen ezért egy marketing kampány megtervezésénél fontos odafigyelni arra, hogy annak ne legyen megosztó vagy kifogásolható jelentéstartalma, tartózkodjon a politikai állásfoglalástól. 

A legnagyobb vállalatok is adhatnak ki a kezükből botrányos reklámkampányokat pusztán figyelmetlenségből. Ezek azonban kiküszöbölhetők három fontos tényező szem előtt tartásával: célközönséghez illő nyelvezet, megfelelő időzítés és helyénvaló tartalom.

Ha mindhármat kipipáltad, kampányod készen áll az indulásra!