Új fogyasztóvédelmi jogszabályok, ÁSZF módosítási kötelezettség

Új fogyasztóvédelmi jogszabályok, ÁSZF módosítási kötelezettség

~4 perc

Május 28-tól új szabályzat lép életbe: módosulnak az akciós árakra és az árcsökkenésre vonatkozó feltételek. A módosítás főként a 45/2014 (II. 26.) Kormányrendelet számos pontját fogja érinteni, és nem csak mi kis országunkra, hanem az Európai Unió összes tagországára vonatkozik. Cikkünkben arra fogunk most kitérni, hogy mint webshop tulajdonos, vagy kereskedelemmel foglalkozó vállalkozás mire kell figyelned és mit kell módosítanod annak érdekében, hogy megfelelj a későbbiekben minden szabályzatnak.

Figyelem! Egy kicsit száraz, de annál fontosabb cikk következik!

Vegyük végig!

  • változások a következőkben: rangsorolás, online piac és a digitális szolgáltatás/tartalom fogalma, annak definíciója
  • bővül a cégek, vállalkozások tájékoztatási kötelezettsége üzlethelyiségen kívül kötött és távollévők között kötött szerződéstől eltérő szerződés esetén
  • a rendelet minden olyan szerződésre vonatkozik, amely fogyasztó és vállalkozás között jön létre – abban az esetben, ha a fogyasztó kifizeti az áru ellenértékét, vagy digitális szolgáltatásokat vesz igénybe
  • árváltoztatásokkal járó nagy mértékű akciózás szabályozása

Digitális tartalom fogalma: digitális formában szállított, vagy előállított adat
Szolgáltatásra vonatkozó szerződés fogalma: minden olyan szerződés sorolható ide, ami alapján a vállalkozás szolgáltatást nyújt a fogyasztó részére – ide tartoznak a digitális szolgáltatások is
Áru fogalma: jelen esetben olyan ingó dolog, ami digitális tartalmat vagy digitális szolgáltatást jelent
Online piac fogalma: olyan weboldalt, vagy weboldal egy részét jelenti, amely a vállalkozó nevében van működtetve és segítségével a fogyasztók szerződést kötnek más fogyasztókkal, vagy kereskedőkkel

Árcsökkentést érintő szabályozások

Webshop tulajdonosok esetében talán ez lesz a legnagyobb falat: árcsökkentés, akció esetén minden esetben fel kell tüntetni az akció előtti árat, és ez az ár nem lehet az akció kezdő napjánál 30 napnál régebbi. Tehát, ha mondjuk szeretnénk csinálni egy nagy leárazást május 30-án, akkor nem “árazhatjuk fel” gyorsan 1 héttel előtte, hogy aztán úgy tűnjön valóban akciós a termék. Ha a terméket, amit csökkentett áron szeretnénk adni, 30 napnál rövidebb ideje forgalmazzuk akkor itt a 15 napos szabály érvényes.

Tájékoztatási kötelezettség

Május 28-tól minden vállalkozás köteles közérthető és világos módon tájékoztatni a fogyasztókat még a szerződés nyilatkozatának megkötése előtt az alábbiakról: termékszavatosság, kellékszavatosság, jótállás, digitális szolgáltatás működése, műszaki védelmi intézkedések. Ami a webshopokat érintve talán pedig az egyik legfontosabb, hogy minden esetben fel kell tüntetni a vállalkozás székhelyének postai címét, telefonszámát, e-mail címét. Ez bizony az ÁSZF módosítását is eredményezi.

Online piacterekre vonatkozó szabályok

Mielőtt a fogyasztó szerződést köt, vagy ajánlatot kap minden esetben tájékoztatni kell az alábbiakról: a keresés során megjelenő ajánlatok rangsorolását meghatározó fő paraméretek, a szolgáltatásokat / árukat biztosító harmadik fél valóban vállalkozásnak minősül, vagy ha nem vállalkozás, akkor a megkötött szerződés nem nevezhető fogyasztói szerződésnek – tehát fogyasztói jogok sincsenek ebben az esetben, az utolsó pedig: a kötelezettségek megoszlása a harmadik fél és az online piac szolgáltatója között.

Értékelések, ingyenes kiadványok

Minden értékelésnek hiteles forrásból kell származnia – tehát minden vállalkozásnak biztosítania kell információt arról, hogy a termék értékelését író személy valóban létezik, és meg is vásárolta az adott terméket, amiről értékelést írt. Ha nem vásárlásról beszélünk, hanem mondjuk hírlevélre feliratkozásért cserébe “kap” egy e-bookot, tanagyagot – bármit – és ezért az adataival “fizet” 14 napos felmondási jog illeti.

A fenti ismeretek tudatában mi minden vállalkozás tulajdonosnak azt javasoljuk, hogy alaposan nézze át, vagy nézesse át ÁSZF-ét, sőt ha van rá lehetősége minden esetben ügyvéd segítségét vegye igénybe, mert egy apró hibáért – valótlan értékelés, hamis adat, nem megfelelő tájékoztatás – elég nagy bírságot lehet bezsebelni. További információkért érdemes a kormányrendeletet alaposan áttanulmányozni, és kijegyzetelni azokat a részeket amik kifejezetten cégünkre vonatkoznak. Amennyiben úgy érezné bárki, hogy ez túl nagy falat, vagy esetleg nem tud megbírkózni egyedül a webshopja körüli teendőkkel (folyamatos kampányok, hirdetések, akciók vagy marketing stratégia) – itt vagyunk mi!