A Coca-Cola karácsonyi kampányai

A Coca-Cola karácsonyi kampányai

~5 perc

A Coca-Cola ikonikus ízvilágát már jól ismered, de mi a helyzet a vállalat marketing kampányaival? A karácsonyt megelőző ünnepi készülődés időszaka minden évben egyet jelent a már hagyománnyá váló Coca-Cola karácsonyi hadjáratával, amely évről évre hasonló koncepcióval érkezik, mégis megunhatatlan a számunkra. Ebben a cikkben utánajártunk a lassan 100 éves marketing-siker titkainak, a történelmi sztoriknak és a pszichológiai hadviselés rejtelmeinek is.

A Coca-Cola sikersztori

A Coca-Cola receptjét 1886-ban fejlesztette ki John Stith Pemberton gyógyszerész, és háborús veterán. Az ital eredetileg alternatív gyógyszerként szolgált a morfium kiváltására, és gyógyszertárakban árusították. Ezt a receptet azóta is féltve őrzi a vállalat, ami azóta a világ legnagyobb alkoholmentes üdítőital gyártójává és eladójává vált. Több, mint kétszáz országban árusít töretlen sikerrel, napi szinten pedig megközelítőleg 1.7 billió ember fogyaszt Coca-Cola terméket.

Jobban belegondolva a brand teljesen átszőtte a modern civilizációnkat, hiszen jellegzetes logója, termékei és automatái szinte minden sarkon előfordulnak és könnyen elérhetők bárki számára. Ráadásul neves szponzorációi gondoskodnak arról is, hogy akár focimeccsek közben se felejtsd el, mit kell vásárolni a nyerő szurkoláshoz.

Marketing alapszabályok: egy üveg boldogság

Gondolnád, hogy a vállalat marketinges alapvetései négy pontban összegezhetők? A tökéletes, évszázados branding folyamatok egyszerű pszichológiai alapokon nyugszanak, íme:

  • Következetesség:

A márka az 1800-as évek végétől ragaszkodik logójához, egyszerű stílusához és megjelenéséhez, ráadásul termékpalettáját is szigorúan felügyeli, nem engedi szabadjára a termékválasztékot. Ez nagyfokú bizalmat és elköteleződést eredményezett a vásárlóközönségben.

  • Az ajánlat, maga az élmény:

A márka alapvető hozzáállása, hogy egy üveg friss ital vásárlásával nem a termékért fizet a vevő, hanem az általa átélt élményért: fél liter szénsavas boldogság, öröm és másokkal való kapcsolódás. A Coca-Cola italok szeretnének külön életérzést jelenteni a mindennapokban.

  • Online lehetőségek felhasználása:

A brand személyesen átélte az online marketing megjelenését és az iparág forradalmi átalakulását, ám meglépte az ezzel járó kihívásokat. Különféle akciói és különleges ajánlatai során igyekszik belevinni az online vásárlói visszajelzések lehetőségét és felhasználni a social media vásárlói közösség teremtő erejét. Ráadásul A QR kódok lehetőségét is ügyesen építi be mai napig folyamataiba.

  • Személyre szabott húzások:

Bár 200 országban jelen van, igyekszik figyelmet fordítani a különféle területi eltérésekre. A néhány évvel ezelőtti, nevekkel ellátott üveg címkézés nagy sikert aratott globálisan, és szorosabb kapcsolatot eredményezett a vásárlókkal.

A Coca-Cola és a Mikulás

Az óriásvállalat karácsonyi története az 1920-as évekig nyúlik vissza. Komoly értékesítési problémát jelentett az, hogy a termékeket csupán nyári időre való frissítőnek tekintette a közvélemény, ám a téli hónapokban kiüresedett a kassza. Találni kellett tehát olyan kapcsolódási pontot az italok és a tél között, mely tartós pozitív és stabil összekapcsolást jelent.

A marketinges csapat fejéből ekkor zseniális gondolat pattant ki: a tél legnagyobb örömöt és boldogságot jelentő időszakára fókuszáltak, a karácsonyra, amikor minden a közösségről és a közös élményekről szól. Emellé már csak találniuk kellett egy olyan szerethető és ismert személyt, akit fel tudtak használni a reklámok főszereplőjeként.

Mára jól tudjuk, hogy a Mikulás alakja azóta is sikeresen végzi  ezt a feladatot, ám azt kevesen tudják, hogy a Télapó mai jellegzetes alakjának elterjedését nagyban a Coca-Cola Company-nek köszönhetjük. 1931-ben Haddon Sundblom illusztrátor segítségével a brand a maga igényeire szabva megalkotta a Coca-Colas üveget tartó kövérkés, pirospozsgás, kedves arcú jellegzetes Mikulást, mely azóta is karácsonyi kampányainak alapeleme. Ez az ötlet különösen kapóra jött, hiszen a Mikulás ruháinak színe pontosan egyezett a márka színeivel, ráadásul jogdíjat sem kellett érte fizetni senkinek.

Hogy melyek a karácsonyi kampányok biztos kellékei?

  • Storytelling videó: A márka minden éven érkezik az aktuális évi kampány lényegét összefoglaló, érzelmekre erősen apelláló videóval, ami kicsik és nagyok szívét egyaránt megmelengeti. Ezzel keretet adnak az aktuális évnek és számtalan platformra generálnak nagy nézettséget.
  • Szezonális kedvezmények: Bármily klisésen is hangzik, a Coca-Cola rendszerint megtámogatja az időszakot egy-két szezonális ajánlattal, biztos ami biztos alapon. Különösen odafigyel az in-store promóciókra, az erős offline vizuális élmény biztosításával.
  • Kamionos turné: Angliában honos a karácsony előtti kamionos turné szokása, melynek keretén belül sok ezer ember találkozhat élőben a márkával és kaphat ingyenes ajándék termékeket. Ezzel az akcióval az üdítőital márka különféle nemes ügyeket is támogat, mint a helyi közösségek segítése, ráadásul ebben az időszakban a brand online visszhangja is felerősödik.
  • Gyerekek megszólítása: Logikus az a kutatások által igazolt tény, hogy amelyik gyerek sok kólát iszik kiskorában, az hűséges vásárló marad felnőttként is. Nos a karácsonyi kampányok igyekeznek a fiatal generáció bevonzására is, nem kevés sikerrel.

A vállalat kirobbanó sikerét látva sokan nem értik, hogy miért költ igen szép összegeket a Coca-Cola minden éven marketing célokra. Nos a válasz igen egyszerű, a pozitív tudatalatti asszociációk elérése minden pénzt megér! Ezek az összekapcsolódások olyan összefüggő, gyakori képek az elménkben, melyek megerősítenek abban, hogy az összes fajta üdítőital közül a Coca-Cola lesz a legjobb választás! Neked mi ugrik be először a márkáról?