A 2023-as kommunikációs szektor számokban

A 2023-as kommunikációs szektor számokban

~5 perc

Reálértéken csökkenő forgalom: Visszaesés a kommunikációs iparágban

A 2023-as adatokat tekintve a kimagasló inflációnak köszönhetően a MRSZ Médiatorta és Kommunikációs torta nominálisan nőtt ugyan, de reálértéken továbbra is visszaesés volt megfigyelhető. A médiatorta esetén 6,6%-os, a kommunikációs torta esetén pedig 5% csökkenés történt 2023-ban. Most áttekintjük a tavalyi piac legmeghatározóbb folyamatait, melyhez nagyban a MRSZ adatai lesznek segítségünkre. Tarts velünk!

Gulyás János, az MRSZ elnöke így összegezte a Reklámszövetség legfontosabb megállapításait a piac tavalyi állapotát mutató számok kapcsán:

„A 2023-as év sem volt könnyű, mert összességében reálértékben mind a média, mind a kommunikációs torta továbbra is csökkent, előbbi 6,6%-kal, utóbbi 5%-kal. Ez az apadás tavaly azonban kevésbé volt nagy, mint 2021-ről 2022-re. Mindemellett atipikus évünk volt, mert a GDP-vel ellentétes módon mozgott a marketingkommunikációs költés. A nominális növekedés hátterében a kereskedelmi piac élénkülése, és a médiapiacon általánosan érzékelhető áremelés állt, viszont ellentétes irányba hatott az állami cégek kommunikációs költéseinek további visszafogása. Az elmúlt időszak is igazolta a tavalyi megállapítást, miszerint felnőtt a digitális, vagyis már nem nő olyan ütemben évről évre, mint korábban; mindamellett továbbra is ez a legmeghatározóbb média szegmens. Azok a szektorok, amelyek 2022-ben még érezték a COVID utószelét, így a mozi és a rendezvények, magukhoz tértek 2023-ban.”

A cégek felismerték, hogy jelen környezetben a piaci pozíció megtartásáért nem érdemes spórolni a kommunikációs költségekkel. Így állhatott fel az a szokatlan helyzet, hogy bár a GDP nominálisan csökkent, ennek ellenére a kommunikációs költések növekedtek. Ez a tendencia ellentmond az elmúlt évtizedek méréseinek, hiszen a média- és kommunikációs költések jellemzően a GDP-vel együtt mozogtak.

Továbbá fontos kiemelni, hogy folytatódott az a 2022-ben induló folyamat, mely szerint az állami reklámköltés visszaesett. Ez is hozzájárult ahhoz, hogy 2023-ban a versenyszféra kommunikációs ráfordításai jelentették a piaci növekedésének mozgatórugóját.

A tavalyi év véglegesen eldöntötte: nagykorúvá vált a digitális csatorna. Bár továbbra is a legmeghatározóbb szeletről beszélünk, hiszen a teljes médiaköltés 52%-át a digitális szféra uralja, az eddig meredek növekedési görbéje tetőzni kezdett. S bár mind hazai, mind a globális digitális média enyhe növekedést mutatott (12,8 és 12,1%-al), reálértéken csökkenés történt.

A kommunikációs torta méretei

forrás: MRSZ Sajtóközlemény, 2023

“Tavaly a kommunikációs szektorok 5 bevétele 292,7 Mrd Ft volt, így reálértéken nézve 2022-höz képest 3,1%-kal csökkent az ott realizálódott marketingkommunikációs bevételek összessége” – fogalmazta meg az MRSZ.

Lényeges adat, hogy közel 115 ezren dolgoztak tavaly a kommunikációs iparágban. A szám tartalmazza a teljes média és hozzá kapcsolódó tevékenységet végzők, a reklám-, média, PR-, digitális ügynökségek, kutatócégek, rendezvényszervezők foglalkoztatottsági adatait, és az ezeknek dolgozó szabadúszó szakemberek számát is.

Hivatal Péter, a számok összeállításában részt vevő munkacsoport tagjaként hozzáfűzte: „A 115 ezres foglalkoztatotti szám azt mutatja, hogy a média és kommunikációs iparág igen jelentős munkáltatói erővel bír annak ellenére, hogy küzd utánpótlás-, illetve szakemberhiány problémákkal is.”

A MRSZ Médiatorta szereplői

Már negyedik éve, hogy nincs változás az MRSZ Médiatortában helyet foglaló médiatípusok sorrendjében. A torta szereplői, sorrendben:

  1. Globális digitális platformok
  2. Televízió
  3. Hazai digitális média
  4. Sajtó
  5. Közterület
  6. Rádió
  7. Mozi

forrás: MRSZ Sajtóközlemény, 2023

Összegyűjtöttük a legfontosabb megfigyeléseket a médiatorta összetételére vonatkozóan.

  • Tavaly már minden médiatípus reklámárbevételei növekedtek 2022 évéhez képest.
  • Bár évről évre kimagasló volt a digitális szegmens növekedési üteme, 2023-ban már nem haladta meg jelentősen az átlagot.
  • A televízió ereje feltámadni látszik: a csatorna már ismét jelentősebb (+8,6%) növekedést könyvelhetett el a 2022-es, kisebb hanyatlás (-0,3%) után. Hajtóerejét 2023-ban is a kereskedelmi reklámbevételek adták.
  • Reálértéken 2019-hez képest csak a lokális és globális digitális szeletek tudnak növekedést produkálni. A szegmensben a globális platformok teljesítménye a legjelentősebb, közel 30%-os növekedéssel.
  • A rádiós médiakampányok reneszánszukat élik. A csatorna bevétele és piaci részesedése egyaránt növekedni tudott az elmúlt három évben, így a bevételek 2023-ra elérték a 14,5 milliárd forintot.

Blaskó Nikolett, a MAKSZ újraválasztott elnöke kiemelte: „A magyar kreatív-, reklám- és médiaügynökségi szolgáltatásokra 14,5%-kal nagyobb összeget, összesen 123,2 milliárd forintot fordítottak a hirdetők 2023-ban az előző évi 107,65 milliárdhoz képest.” A növekedés hajtóereje a versenypiaci szereplők növekedő aktivitása volt.

Ebből is látszik, hogy bár a kommunikációs szektor költségvetése reálértéken csökkent, a  cégvezetők és vállalkozók növekvő felismeréssel egyre többet áldoznak a marketing- és kommunikációs folyamatokra. A megfelelő marketing stratégiára történő befektetés hosszú távon megtérülő és versenyelőnyt biztosító döntés lehet a vállalkozások számára.

Kedvet kaptál vállalkozásod marketing folyamatainak egy magasabb szintre emeléséhez? Nézz körül nálunk, vagy merülj el blogcikkeink világában!

 

Források:

MRSZ.hu

Elérés: 2024. 04.05.

Marketing.hu

Elérés: 2024.04.05.